candidats

Jobkandidaat

journalist

Journalist

gezondheidsprofessional

Gezondheidsprofessional

De symptomen van stress

stressmask

Definitie van stress

 

Stress is een psychologische en fysiologische reactie van het lichaam op een nieuwe situatie, goed of slecht, die een aanpassing vergt.

Er worden 2 hormonen in het lichaam vrijgegeven: adrenaline en cortisol.

De concentratieverhoging in het bloed leidt tot een verhoogd hart- en ademhalingsritme en een stijging van de bloeddruk.

Wanneer deze stimulans te veel en te vaak voorkomt, zal het aanpassingsvermogen van het lichaam snel te kort schieten.

De stress wordt nefast, waardoor de persoon deze niet meer het hoofd kan bieden. Slechte stress verstoort het lichaam en geest, wordt een lijdensweg en kan pathologisch worden.

De symptomen van stress

 

De symptomen zijn talrijk en gevarieerd: spierkrampen, buikpijn, keelpijn, slaapstoornissen, eetstoornissen, duizelingen, hartkloppingen, vermoeidheid, gevoel van onderdrukking, opwinding, angst, libidoproblemen, concentratieproblemen, agressie, isolatie, verslavingen,…

 

De fysiologische reactie op stress verloopt in 3 fases:

› Alarmfase: het lichaam mobiliseert zich om het hoofd te bieden aan de aanval, met namede versnelling van de ademhaling en de hartslag.

› Weerstandsfase: Zolang de aanval duurt biedt het lichaam weerbaarheid door een complex evenwicht tussen hormoonsecretie en biochemische veranderingen. Wanneer de stress aanhoudt verzwakken de natuurlijke barrières en zijn de gevolgen van stress merkbaar.

› Uitputtingsfase: de fysieke en biologische kracht, maar ook de mentale weerbaarheid begeven het. De persoon in kwestie “kraakt”.

réaction stressmask

De oorzaken van stress

 

Er zijn vele oorzaken te benoemen:

  • Fysische stress kan voortkomen van geluid, pijn, koude,…
  • Sociale stress is omgevingsgebonden, of kan veroorzaakt worden door een lastige persoonlijke of familiale situatie
  • Emotionele en psychische stress door een tegenslag, slecht nieuws, een schrik,...
  • Professionele stress door werkloosheid, verantwoordelijkheden, te grote werklast en –druk, relationele conflicten
  • Stress gerelateerd aan de levensomstandigheden (ongebalanceerde voeding, misbruik van exciterende middelen, slaapgebrek) mondt meestal uit in chronische stress.

    Wat kan je doen tegen stress ?

     

    Geef de voorkeur aan behandelingen die geen afhankelijkheid creëren of die geen negatieve invloed hebben op je waakzaamheid.

    Homeopathische geneesmiddelen bieden ondersteuning aan het organisme bij stress. Ze dragen ook bij aan het herstellen van het mentale evenwicht en het bedwingen van de reacties op stress.

     

    Grijp in zodra je de eerste symptomen opmerkt

    • Praat erover met je arts of apotheker, zij kunnen je aangepaste homeopathische geneesmiddelen aanraden en voorschrijven.
    • Controleer, bij een stressaanval, je ademhaling door langzaam en diep via de neus in en uit te ademen. Doe dit een tiental keer.
    • Kies voor een evenwichtige voeding, rijk aan magnesium (granen, eieren, chocolade, groenten, vis, gedroogd fruit,…) en vitamines B (granen, peulvruchten, volkorenbrood, gevogelte,...).
    • Vermijd stimulerende stoffen (tabak, alcohol, koffie,...)
    • Beoefen een ontspannende fysische activiteit zoals fietsen, yoga of wandelen.
    • Zorg voor een regelmatig slaappatroon.
    • Zorg voor afleiding (bijvoorbeeld sporten) om je dagelijkse stress weg te nemen.
    • Las pauzes in om je te kunnen ontspannen.

    Zorg voor goede levensomstandigheden – Controleer uw ademhaling – Ontspan – Maak haalbare keuzes

    stressmask

    Delen :

    Facebook
    Linkedin
    test@tes.fr
    ok

    A lire également