candidats

Jobkandidaat

journalist

Journalist

gezondheidsprofessional

Gezondheidsprofessional

Het immuunsysteem is onze verdediging tegen ziekten, of die nu worden veroorzaakt door virussen, microben of andere pathogenen (schimmels, parasieten,ÔÇŽ). Het omvat een complex interactiesysteem waarbij vele organen en verschillende soorten cellen en stoffen betrokken zijn.

 

De werking van je immuunsysteem

 

Zodra een aanvaller erin slaagt de natuurlijke barri├Ęres zoals de huid of de slijmvliezen te doorbreken, reageert het immuunsysteem. Het voert een dubbele strategie uit:

 

  • De eerste verdedigingslijn is het natuurlijke immuunsysteem, ook wel bekend als het aangeboren immuunsysteem. Het is al actief bij de geboorte. Het bestaat uit macrofagen en witte bloedcellen.
  • De tweede verdedigingslijn is het adaptieve immuunsysteem, ook wel bekend als het verworven immuunsysteem. Het ontwikkelt zich en perfectioneert zichzelf gedurende het hele leven. Het gaat om andere cellen die het overnemen: B-cellen, die antilichamen maken, eiwitten die de ziekteverwekker kunnen vernietigen... en de T-cellen die de aanvaller direct vernietigen...

Sommige van deze cellen hebben een geheugen en zijn in staat om een aanvaller te herkennen die al een infectie heeft veroorzaakt en hem sneller af te weren als hij weer binnendringt.

 

Versterk je immuunsysteem

 

Om voor uw gezondheid te zorgen, zijn hier enkele tips om uw immuunsysteem te versterken en te voorkomen dat u ziek wordt:

 

  • Rust: Probeer zeven tot acht uur per nacht te slapen. Slaap helpt het immuunsysteem te doen werken en zichzelf weer aan te vullen.

 

  • Vul uw vitamine D bij: Het activeert de witte bloedcellen die nodig zijn om antilichamen aan te maken en ziektekiemen te vernietigen. Het komt vooral voor in melk, eieren en vette vis (gerookte haring, makreel, sardientjes, enz.).

 

  • Eet groenten en fruit: ze zijn rijk aan vitaminen die het immuunsysteem stimuleren.

 

  • Beoefen een fysieke activiteit: sport helpt bij het elimineren van gifstoffen en stimuleert de natuurlijke afweer van het lichaam.

 

  • Neem pauzes om te ontstressen: yoga, lezen, uitgaan met vrienden of tuinieren... wat de activiteit ook is,, het belangrijkte is om te ontspannen. Stress en vermoeidheid verzwakken het immuunsysteem.

 

Ook homeopathische geneesmiddelen kunnen bijdragen tot het versterken van je immuniteit.

Vraag raad aan je arts of apotheker!

Dagelijkse kwaaltjes

Delen :

Facebook
Linkedin
test@tes.fr
ok

Lees ook