candidats

Jobkandidaat

journalist

Journalist

gezondheidsprofessional

Gezondheidsprofessional

Het belang van een kwaliteitsvolle slaap

 

We slapen ongeveer één derde van ons leven. En met goede reden!

De nacht helpt om te recupereren en de batterijen weer op te laden, maar vooral ook om de cellulaire schade te herstellen die het lichaam overdag oploopt (tussen 500.000 en 1 miljoen letsels per dag)!1

Slechte slaap kan dit herstelproces dus verstoren en het risico op overgewicht, hart- en vaatziekten en ook bepaalde kankers en degeneratieve ziekten verhogen.2

 

Polyfenolen innemen verbetert aanzienlijk de kwaliteit van de nachtelijke herstellingen

 

Polyfenolen worden reeds op grote schaal gebruikt in de fytotherapie. Zij staan momenteel erg in de belangstelling wegens hun sterke antioxiderende werking3,4 en de voordelen die zij kunnen bieden bij de preventie van ouderdomsziekten: myocardinfarct, kanker, neurodegeneratieve ziekten, enz. Antioxiderende eigenschappen hebben namelijk een breed werkingsspectrum.

 

Polyfenolen zijn afkomstig uit het plantenrijk en doen dienst als afweersysteem van een plant: zij beschermen en herstellen de genen die door oxidatieve stress zijn beschadigd.

Bij de mens werken ze op dezelfde manier en optimaliseren ze de kwaliteit van de herstellingen die 's nachts worden uitgevoerd.

 

Voor een optimale formule hebben de Laboratoires Boiron gekozen voor druivenpitextract, rijk aan polyfenolen ook bekend als OPC (proanthocyanidinen). Deze polyfenolen behoren tot de krachtigste antioxidanten in het plantenrijk.

De antioxidantwerking van proanthocyanidinen is 20 maal hoger dan die van vitamine E en 50 maal hoger dan die van vitamine C5.

 

De inname van polyfenolen speelt dus een dubbele rol: zij stimuleert het celherstel en beschermt de cellen tegen oxidatieve stress.

Dus herstellen we ons 's nachts beter dankzij Polyfenolen

 

Wist je dat?

 

Oxidatieve stress wordt veroorzaakt door interne factoren (ontsteking, immuundeficiëntie, infectie, stress, veroudering, enz.) en externe factoren (UV, vervuiling, roken, trauma, onevenwichtige levensstijl, enz.)

 

De voordelen van de uit druivenpitten geëxtraheerde polyfenolen houden hier niet op: naast hun werking op het celherstel, kunnen zij het nachtelijke melatoninegehalte op peil houden1 en zorgen voor een anti-vermoeidheidseffect2.

Polyfenolen: een herstellende werking gelinkt met een effect op melatonine

 

Naast hun sterke antioxidantwerking kunnen proanthocyanidinen het melatoninegehalte6 's nachts op peil houden. ‘s Nachts wordt melatonine op natuurlijke wijze gesynthetiseerd uit serotonine, ook bekend als het "gelukshormoon", en overdag wordt melatonine omgezet in serotonine7,8,9. Proanthocyanidinen zijn, net als magnesium, cofactoren die het lichaam nodig heeft voor de synthese van serotonine, en dus melatonine10,11,12.

MagneNIGHT® voor een herstellende slaap

MagneNIGHT® is de nr 1 slaapoplossing die polyfenolen combineert met citroenmelisse en magnesium:

 

  • Citroenmelisse draagt bij tot een herstellende en kwaliteitsvolle slaap
  • Polyfenolen zijn antioxidanten en hebben een celbeschermende werking
  • Magnesium bereidt het lichaam voor op het inslapen
magnenightmask

BRONNEN

1 Rose Razafimbelo, Les super antioxydants, Solar Santé, 978-2-263-07197-3

2 Hussain T, Tan B, Yin Y, Blachier F, Tossou MC, Rahu N. Oxidative Stress and Inflammation: What Polyphenols Can Do for Us? Oxid Med Cell Longev. 2016;2016:7432797. doi:10.1155/2016/7432797

3 Quiñones M et al. Los polifenoles, compuestos de origen natural con efectos saludables sobre el sistema cardiovascular. Nutr Hosp.2012;27(1):76-89

4 Unusan N. Proanthocyanidins in grape seeds: an updated review of their health benefits and potential uses in the food industry. Journal of Functional Foods.2020 (67):103861.

5 Shi J et al. Polyphenolics in grape seeds-biochemistry and functionality. J Med Food. 2003;6(4):291–299.

6 Ribas-Latre, A., Del Bas, J. M., Baselga-Escudero, L., Casanova, E., Arola-Arnal, A., Salvadó, M.-J., Bladé, C. (2015). Dietary proanthocyanidins modulate melatonin levels in plasma and the expression pattern of clock genes in the hypothalamus of rats. Molecular Nutrition & Food Research, 59(5), 865–878. doi:10.1002/mnfr.201400571.

7 Alison Burgess Hickman, David C. Little, Fred Dyda. Melatonin Biosynthesis: The Structure of Serotonin N-Acetyltransferase at 2.5 Å Resolution Suggests a Catalytic Mechanism Molecular Cell Volume 3, Issue 1, January 1999, Pages 23-32.

8 Szczepanik M. Melatonin and its influence on immune system. J Physiol Pharmacol. Dic 2007; 58 Suplemento 6: 115-24.

9 Dell’Osso L, Carmassi C, Mucci F, Marazziti D. Depression, Serotonin and Tryptophan. Curr Pharm Des. 2016; 22 (8): 949-54.

10 Howatson G et al., Effect of tart cherry juice (Prunus cerasus) on melatonin levels and enhanced sleep quality. Eur J Nutr 2012 dec ; 51(8) : 909-16.

11 Liu AG et al., Tart cherry juice increases sleep time in older adults with insomnia. Experimental Biology 2014, San Diego, CA. April 28, 2014.

12 Losso JN, et al., Pilot study of the tart cherry juice for the treatment of insomnia and investigation of mechanism. American Journal of Therapeutics, 2017 Marc

Delen :

Facebook
Linkedin
test@tes.fr
ok

Onze gezondheidtips